Vragen?

+32 89 20 11 20

Hoeveel betaal ik voor mijn verzorging? 

Bij Gezondheidscentrum Sirona streven we ernaar om zorg van kwaliteit te leveren, volgens de laatste stand van de wetenschap. Daarnaast vinden we dat goede zorg toch betaalbaar moet blijven. Daarom werken we in ons centrum volgens het forfaitaire betalingssysteem.

Het forfaitsysteem betekent voor jou:

  • Je schrijft zich in als patiënt in ons centrum, en betaalt hiervoor 2,50€ per jaar aan inschrijvingskosten (met een maximum van 12,50€ per gezin)
  • Je ziekenfonds komt maandelijks tussen voor de zorgen die je krijgt in ons centrum
  • Je hoeft daardoor niets meer te betalen bij onze artsen of verpleegkundigen
  • Je kan aan een laag tarief terecht bij onze psycholoog en voedingsdeskundige

Om in te stappen in ons systeem, ga je als patiënt een contract aan met ons centrum en met je ziekenfonds. Zo'n contract noemen we een "inschrijving". Enkel patiënten die zich inschrijven kunnen in ons centrum verzorgd worden.

Waarom moet ik mij inschrijven als patiënt?

Als je je als patiënt inschrijft in ons centrum, zal je ziekenfonds rechtstreeks tussenkomen voor de zorgen die je in ons centrum krijgt. Hierdoor hoef je niets meer bij te betalen aan je arts of verpleegkundige. Je krijgt dus ook geen prestatiebriefje, en moet niet naar het ziekenfonds gaan voor terugbetaling. Je moet er enkel op letten dat je in orde bent met je ziekenfonds.

Omdat je ziekenfonds ervoor zorgt dat je kosteloos terecht kan bij Gezondheidscentrum Sirona, krijgt je geen terugbetaling van het ziekenfonds als je gebruik maakt van een huisarts of verpleegkundige buiten ons centrum. Je betaalt dus zelf de volledige kostprijs als je op raadpleging gaat bij een andere huisarts (ook homeopaten en sportartsen), of als je gebruik maakt van een andere verpleegdienst (bv. Wit-Gele Kruis).

Voor je consultaties in het het ziekenhuis, bij specialisten, tandartsen, kinesisten, psychologen, diëtisten, ... verandert er niets. Ook voor bezoeken aan de huisarts met weekenddienst maken we een uitzondering. Krijg je een prestatiebriefje van een huisarts tijdens het weekend, mag je dit briefje aan ons bezorgen voor terugbetaling (excl. remgeld).

Wat als ik mij wil uitschrijven als patiënt?

Als je niet meer in ons centrum wil verzorgd worden en/of naar een andere huisarts wenst te gaan, kan je je uitschrijven als patiënt. Je vult hiervoor een formulier in om de overeenkomst met ons centrum en het ziekenfonds te verbreken. De nodige documenten zijn beschikbaar aan ons onthaal. Breng drie klevers van het ziekenfonds mee en, indien mogelijk, de naam van je nieuwe huisarts zodat we je medisch dossier kunnen doorsturen. Opgelet: de uitschrijving gaat pas in vanaf de eerste dag van de maand NA je uitschrijving. Vanaf deze datum kan je opnieuw terugbetaling krijgen bij je ziekenfonds voor de getuigschriften van je nieuwe huisarts.